Banken zijn verplicht veel informatie van hun klanten op te vragen bij het verstrekken van kredieten. Toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil dat ze daarmee voorkomen dat mensen een te hoge lening aangaan. Nu blijkt dat de nieuwe privacywet een drempel opwerpt bij het inwinnen van informatie.

“Wij hebben van verschillende banken hierover signalen ontvangen”, zegt een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) tegen het Financieele Dablad. Volgens de woordvoerder zijn er “spanningen rond de juiste uitleg van de Algemene verordening gegevensbescherming (AGV) bij het goed verlenen van consumptief krediet”. De NVB heeft de toezichthouder gevraagd in gesprek te gaan met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) om hier meer duidelijkheid over te krijgen.

De AGV wordt sinds 2018 toegepast en veel bedrijven merken nu welke impact dat heeft op hun processen en beleid. AFM zegt signalen te hebben ontvangen en in doorlopend gesprek te zijn met de AP. De toezichthouder wil hier niet veel over kwijt, behalve dat het om gevallen gaat “waar financieel toezicht en het toezicht op gegevensbescherming elkaar raken.”

Om te voorkomen dat mensen in financiële problemen komen, moeten banken ervoor zorgen dat ze een lening aangaan die bij ze past. Geldverstrekkers hebben daarom een goed beeld van het huishoudboekje van hun klanten nodig. Als banken zich hier niet aan houden, kan dat tot een boete leiden.

Eind augustus deelde de AFM een boete van 1,125 miljoen euro uit aan Nationale Nederlanden Bank (NN Bank) vanwege overkreditering. De bank zou tekort hebben geschoten bij het inwinnen van informatie en te hoge leningen hebben verstrekt.

NN Bank geeft in de stukken aan dat privacyregels in de weg zaten bij het inwinnen van informatie, schrijft het FD. In een van de dossiers komt naar voren dat de bank een krediet verstrekte op basis van bankafschriften en inkomensgegevens, daaruit bleek dat de klant een leaseauto reed.

Lees meer over lenen: